Datadrevet disruption af udlejningsbranchen Datadrevet disruption af udlejningsbranchen
Datadrevet og cloudbaseret udlejning
INTELLIGENT PLATFORM TIL DELING AF VÆRKTØJ OG MATERIEL HAR ÆNDRET SPILLEREGLERNE FOR HÅNDVÆRK OG BYGGERI
NetHire A/S udspringer af Garant Udlejning A/S, som i snart tre årtier har udlejet værktøj og materiel til professionelle – primært håndværkere og entreprenører. Hos Garant udviklede de tidligt deres eget system til at holde styr på udlejningen, og det har udviklet sig til en særskilt forretningsenhed og dedikeret IT-virksomhed – NetHire A/S. I dag tilbyder NetHire en komplet datadrevet og cloudbaseret platform til entreprenører, håndværkere, grossister og byggemarkeder, der sætter udlejning af udstyr og materiel i system. Nextagenda er partner på datastrukturering, -analyse og -præsentation.
UDTALELSE FRA KUNDEN:
“I tæt samarbejde med Nextagenda udvikler og driver vi i dag branchens mest avancerede platform for leje af materiel og håndværktøj. Populært sagt er vi byggeriets og håndværksfagenes Just-Eat, hvor professionelle med få klik kan finde og få leveret det rette værktøj. Ikke for at spise sig mætte, men for at få opgaven løst hurtigt og effektivt. Nextagenda bidrager med uvurderlig erfaring inden for håndtering og strukturering af store mængder data, så det er et godt og givtigt parløb”
Steffen Meyer
Administrerende direktør, NetHire A/S
Deleøkonomi gennem effektiv udnyttelse af data
Professionelle håndværksvirksomheder og entreprenører har alle den samme udfordring: Det er svært at holde styr på materiel, udstyr og det mindre håndværktøj, og ofte medfører det manglende overblik, at man har for meget ubrugt materiel liggende, at det ikke er serviceret, eller at man ikke længere har registreret det korrekt. Det koster penge at have for meget udstyr, og hvad værre er: Måske mangler man det rette værktøj til at få løst opgaven til tiden. Dette puslespil har NetHire A/S udviklet en løsning på.
“Oprindeligt begyndte det med, at vi fik orden i eget hus hos Garant Udlejning,” fortæller administrerende direktør Steffen Meyer. “Med den strammere styring af vores eget materiel gik det for alvor op for os, at vi på mange punkter havde stor overkapacitet af udstyr, der ikke blev udnyttet nok. Så ikke alene kunne vi tilbyde andre, at de fik bedre styr på deres eget grej med vores system, nej, vi kunne også tilbyde en løsning, hvor man kan leje sit grej ud til andre, så det ‘tjener penge’, når man ikke selv bruger det. Det er deleøkonomi i en branche, der i dén grad havde brug for nytænkning.”
Resultatet blev et NetHire Community, hvor alle i princippet kan koble sig på for enten at leje udstyr, man skal bruge til en opgave, eller udleje sit ubrugte udstyr til andre. Eller begge dele. NetHire Community er et datadrevet omdrejningspunkt, der sikrer optimal udnyttelse af materiel og værktøj. Og hvem er det så, der tilmelder sig?
Steffen Meyer: “Det er mindre udlejningsvirksomheder og maskinforhandlere, der gerne vil udvide både deres kundekreds og deres lager med mere udstyr til udlejning. Det er store grossister, der kan se perspektivet i at tilbyde deres kunder leje af materiel. Det kan også være byggevirksomheder med et lager af grej, der ikke bliver brugt nok i en periode. Brugerne er blandt andet byggevirksomheder, håndværksvirksomheder og mindre håndværkere, som enten skal bruge ekstra udstyr til en stor opgave eller måske noget dyrt udstyr, som de ikke selv vil investere i.”
Det lyder logisk og fuldstændig oplagt, når man får den færdige platform præsenteret, men projektet har kun været muligt på grund af intelligent udnyttelse og strukturering af meget store mængder data.
Digitalt supermarked med byggegrej på hylderne
Når det gælder leje af materiel i NetHire Community er der fire forskellige roller i det organisatoriske setup: Materielejeren, forvalteren, lejeformidleren og NetHire. Der er nogen, der ejer materiellet. Udlejningen forvaltes praktisk af en servicevirksomhed eller mindre udlejer. Lejen formidles gennem en kanal – typisk en grossist, og NetHire står for drift og vedligeholdelsen af IT-platformen.
“IT-mæssigt giver det et komplekst setup, og der genereres mange data, når man tager med, at der
udlejes på kryds og tværs i perioder fra en dag til flere måneder,” siger Peter Christiansen, IT-manager hos
NetHire. “Der er også nogle issues med sikkerheden, for vores kunder skal have indblik i deres egne data og skal selv kunne trække de data, de har brug for og have et overskueligt dashboard at arbejde med.”
For at sikre bedst mulig opsætning, oppetid, datahåndtering, sikkerhed og rådgivning har Peter Christiansen og hans syv kolleger i NetHire kørt parløb med Nextagenda i over to år. Det har været sundt med friske øjne udefra til processen, og det har også sikret et kompetent supplement på BI-fronten.
“Hos Nextagenda har vi bidraget med viden om blandt andet visualisering af data samt role level security ned på person- og organisationsniveau,” fortæller BI-konsulent Jakob Kindberg fra Nextagenda. “Vi har hjulpet med at sammenstille det rette datagrundlag til de rapporter, der skal kunne trækkes fra systemet, og så er vi stadig i fuld gang med at videreudvikle platformen. Det er meget inspirerende.”
Den eneste komplette løsning med alt inkluderet
Der er ikke mange konkurrenter på markedet med den samme komplette pakke, når det gælder administration og udlejning af materiel og værktøj. NetHire-platformen er dels et community, der administrerer et tæt samarbejde mellem de aktive parter, og dels en tjeneste, der sikrer, at der tiltrækkes både kunder og et bredt sortiment af materiel.
Administrerende direktør Steffen Meyer forklarer: “Vi har valgt at udbygge og forbedre dét, vi allerede var gode til, og vi har desuden valgt at tilbyde markedet den komplette pakke, hvor også forsikring og transport af udstyret for eksempel er inkluderet. Servicering af udstyret, kalibrering, og hvad der ellers kræves for at holde det i topform, er også med. Og vi arbejder hele tiden på at udvikle vores tjenester.”
Både Steffen Meyer og IT-manager Peter Christiansen fremhæver registreringen og de tilknyttede services som et område, der for alvor får NetHires løsning til at skille sig ud.
“Alt udstyr registreres via en QR-kode, og den er nøglen til en lang række services, vi tilbyder vores kunder,” forklarer Peter Christiansen og uddyber: “Man scanner koden og får alle informationer om det pågældende udstyr med det samme. Det være sig eksempelvis manualer, certifikater og instruktionsvideoer. Den datadrevne platform, vi har udviklet sammen med Nextagenda, giver os stor manøvrefrihed, og vi er slet ikke færdige med at udforske og udbygge digitaliseringens potentiale. Adgang og anvendelse af big data bliver en afgørende konkurrenceparameter,
og her kan vi tilgodese vores kunder.”
Udfordring
- Facilitering af kompleks
materieludlejning - Etablering af platform til
datadrevet forretnings-
udvikling og styring - Adgang til data og
rapporter baseret på roller - Migrering til skyen af
drift og tjenester
Løsning
- Strukturering af data og rollebaseret sikkerhed
- Datadrevet løsning baseret på Microsoft Power BI
- Migrering til skyen i form af Microsoft Azure
- Løbende udvikling af tjenester og dashboardløsningerne til områderne finans og performance
Fordele
- Cloudbaseret platform med maksimal oppetid
- Intet besvær med stort, on-premise datacenter
- Kompleks tjeneste – nemt tilgængelig via app
- Maksimal udnyttelse af dyrt udstyr i branchen
Nyheder & Cases Nyheder & Cases
-
Er jeres data sikre?
Hos Nextagenda er vi optaget af sikkerhed omkring data og har stor erfaring i at levere løsninger hvor data skal flyttes og/eller opbevares. Lad os dele vores erfaringer med dig.
-
Vi er flyttet
Efter mange gode år på Frederiksberg, er vi flyttet i nye skønne omgivelser. I den anledning udlodder vi tre Power BI workshops med Danmarksmesteren i Power BI.
-
Machine Learning optimerer Danske Fragtmænds bemanding
Sammen med Nextagenda og Microsoft har Danske Fragtmænd optimeret deres bemanding ved hjælp af Azure Machine Learning.
-
Kom til hackathon
Deltag i Nextagenda Hackathon ’22 og kom i gang med at flytte din Data Platform i skyen.
-
Er du vores nye Sales Executive?
Er du også passioneret omkring data og digitalisering? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores ambitiøse team.
-
Nextagenda tilbyder gratis Discovery møde –
Power BI Governance. Hvordan sikrer I, at jeres organisation maksimerer værdien af jeres Power BI platform, og dermed høster størst mulig gevinst af investeringen?
-
Smart City webinar
Kom til webinar og hør om, hvordan Smart City kan give indsigt i kundernes adfærd og skabe værdi for butikkerne og jeres initiativer.
-
Elsker du heller ikke manuel sagsbehandling?
Kom til webinar og bliv inspireret til, hvordan vores AI-løsning – Document Intelligence – gennem indholdsforståelse og procesautomatisering kan give en nemmere hverdag.
-
Ses vi på OffDig?
Den 23. og 24. marts står vi klar på stand 23 til årets OffDig-konference. Vi fortæller om aktuelle temaer, og hvordan vi kan gøre din hverdag både smartere og nemmere.
-
Vores fremtid er digitalisering – ikke print!
Mads Rørdam har været i Berlingske og tale om digitalisering og print.
-
Smart City – kend din by med IoT
Var du ikke på OffDig? Eller var du, men nåede ikke at se Frederick Jensens Ignite indlæg ”Kend din by med IoT? Så kan du se det her.
-
Datadrevet disruption af udlejningsbranchen
Intelligent platform til deling af værktøj og materiel har ændret spillereglerne for håndværk og byggeri.
-
Danmarksmestre i Power BI
Kæmpe stort tillykke!!! Vores Business Analytics team er danmarksmestre i Power BI. Vi har altid vidst, de var seje, og nu har de pokalen til at bevise det. Som dommeren sagde: ”der var ingen tvivl om nummer 1”. Vi er så stolte!
-
Optimering af tankskibsflåde gennem Power BI
Med BI og Data Warehouse har Team Tankers optimeret drift og performance af deres kemikalietankere.